Знімання масок…
Соломія
Павличко якось зауважувала, що цей письменник «загалом, страшенно любив тему
масок, гри, текстів-шифрів. Зашифровування було формою саморефлексії». Хоча
Петров ніби ніколи не був заангажований злобою дня і не брав участь у численних
дискусіях, у його виважених і безсторонніх наукових розвідках часом можна
відчитати чи не гостріші
політичні пасажі, ніж у
пристрасних партійних публіцистів. Адже, повторюся, концепція культурно-історичних
епох була виразно анти
марксистською, а фрейдистський психоаналіз, яким активно послуговується в
своїй прозі Домонтович, підриває засади панівної ідеології.
Зашифровування
було, справді, швидше проблемою стилю, способу висловлювання, ніж потребою
ховатися від зайвого ока ідеологічних цензорів. Підтвердженням цього є всі
підстави вважати одну з численних загадкових деталей дивовижного сюжету
зникнення, викрадення, втечі радянського агента з Мюнхена: він вважав за
можливе лишити «на зберігання» рукопис найрадикальнішої своєї антирадянської праці
«Діячі української культури — жертви більшовицького терору».
У
філософії Віктора Петрова часто відчитується біографічний підтекст. А в його
біографії по-своєму залишаються найсуттєвіші екзистенційні проблеми цілого
покоління, відображаються зміст і сенс історичної епохи. В. Петров констатував,
що людина «числить за собою кілька життєписів» і «тотожність імені більше не
відповідає зламам етапів». Заповнюючи свою власну анкету, він відчував це безпосередньо.
Щось замовчувалося, щось недоговорювалося, творився текст, ближчий до
фікційного авторського сюжету, ніж до автентичного документа, що ґрунтується
на точності фактів і дат. Життя, любив повторювати Владімір Набоков, прагне
композиційної досконалості й завершеності.
Домонтович надто довго перебував не те що поза
європейським, світовим , а поза будь-яким контекстом.
Комментарии
Отправить комментарий